Artykuł sponsorowany

Czym jest e-recepta?

Czym jest e-recepta?

E-recepty lub recepty elektroniczne to ramy technologiczne, które umożliwiają lekarzom i innym praktykantom medycznym wypisywanie i wysyłanie recept do apteki drogą elektroniczną zamiast używania odręcznych bądź faksowanych notatek lub dzwonienia na receptę. Na najbardziej podstawowym poziomie system e-recept służy jako elektroniczny podręcznik referencyjny. Bardziej wyrafinowane systemy wystawiania recept elektronicznych działają jako samodzielne osoby wystawiające receptę. Mogą tworzyć i uzupełniać recepty dla poszczególnych pacjentów, zarządzać lekami i przeglądać historię pacjenta, łączyć się z apteką lub innym punktem wydawania leków oraz integrować się z systemem elektronicznej dokumentacji medycznej. Dzięki elektronicznym receptom pracownicy służby zdrowia mogą wprowadzać informacje o receptach do urządzenia komputerowego – takiego jak tablet, laptop lub komputer stacjonarny – i bezpiecznie przesyłać receptę do aptek za pomocą specjalnego oprogramowania i łączności z transmisją sieć. Gdy apteka otrzyma prośbę, może od razu rozpocząć napełnianie lekiem.

Jakie są korzyści e-recepty?

Wszystkie leki można przepisać na receptę elektroniczną. Wiadomość z linkiem do Twojej elektronicznej recepty jest przechowywana na Twoim urządzeniu cyfrowym, dzięki czemu masz do niej dostęp w każdej chwili – oszczędzając Twój czas, usprawniając proces i poprawiając bezpieczeństwo leków. Dzięki e-receptom zdarza się mniej błędów związanych z lekami, mniejsze ryzyko utraty recept oraz niższe ryzyko naruszenia prywatności z powodu problemów z transmisją faksów. W porównaniu z ręcznie wypisywanymi receptami, e-recepty są niezwykle jasne pod względem leczenia i dawkowania oraz wymagają mniej interpretacji ze strony farmaceuty. Może to zmniejszyć liczbę błędów związanych z receptą i lekami. Może również pomóc w zapewnieniu pacjentom jak najdokładniejszych informacji o tym, jak należy zażywać dany lek. Badania nad e-receptami wykazały, że systemy te mogą zaoszczędzić czas i pieniądze, a także poprawić wyniki leczenia pacjentów.  Warto również wspomnieć, że receptę elektroniczną w prosty sposób poprzez strony internetowe takie jak: https://e-recepta.net/.

Jakie wady mają e-recepty?

Podobnie jak w przypadku tradycyjnych recept, błędy związane z e-receptami nie zawsze są wykrywane przez farmaceutę, co może skutkować obniżeniem bezpieczeństwa, a także szkodą dla pacjenta. W niedawnym badaniu co dziesiąta recepta wygenerowana komputerowo przyjmowana przez aptekę zawierała co najmniej jeden błąd dotyczący leku, a jedna trzecia błędów była potencjalnie szkodliwa. Jest to w przeciwieństwie do poprzednich raportów sugerujących, że e-recepty zmniejszają możliwe do uniknięcia błędy związane z lekami, zmniejszając w ten sposób szkody dla pacjentów. Przy takich rozbieżnościach nie ma pewności czy błędy są zmniejszane, czy zwiększane za pomocą oprogramowania do e-recept. Cechy projektowe oprogramowania do e-recept mogą zwiększać prawdopodobieństwo wystąpienia błędów opisanych powyżej. Rozwijane menu, słaby projekt ekranu i funkcje automatycznego wypełniania zostały zidentyfikowane jako potencjalne źródła błędów, a w konsekwencji jako zagrożenia dla bezpieczeństwa pacjenta. Ponadto te funkcje projektowe mogą utrudniać przepływ pracy, ponieważ dyktują ręczne wprowadzanie i edycję recept i potencjalną kontrolę u dostawców w celu usunięcia luk, błędów lub braku jasności.

Czym jest telefoniczna porada medyczna?

Telefon jest obecnie integralną częścią nowoczesnego systemu opieki zdrowotnej. Konsultacje telefoniczne tzw. teleporady mogą odciążyć lekarza i poprawić dostęp do świadczeń zdrowotnych, jednak w praktyce klinicznej niektórzy lekarze nadal postrzegają ją z niepokojem. Częściowo wynika to z braku przeszkolenia w zakresie prowadzenia konsultacji przez telefon. W konsekwencji istnieje znaczne zróżnicowanie sposobu, w jaki lekarze radzą sobie z korzystaniem z tej formy komunikacji. Porady udzielane pacjentom nie są ustandaryzowane, a protokoły nie są powszechnie stosowane. Istnieje wiele przydatnych rad. Konsultację telefoniczną przeprowadź w zacisznym pokoju, korzystanie z zestawu słuchawkowego uwalnia obie ręce do wykonywania zadań, takich jak robienie notatek i przeglądanie wykresów. Na wstępie należy potwierdzić imię i nazwisko pacjenta oraz inne identyfikatory np. datę urodzenia. Ważne jest aktywne słuchanie i krytyczne myślenie. Lekarz musi mieć jasność co do tego, co mówią pacjenci, a historia musi mieć sens. Dokumentacja pisemna jest ważna, podobnie jak w przypadku interakcji twarzą w twarz. Pisemną notatkę o interakcji należy umieścić w notatkach pacjenta. Jedną z prawdziwych zalet telefonu jest to, że może być bardzo pomocny w leczeniu przewlekłych schorzeń, takich jak padaczka i cukrzyca. Jest przydatny w przekazywaniu wyników testów oraz służy jako przypomnienie pacjentom o zbliżających się wizytach.

Jakie są korzyści dla pacjentów korzystających z telefonicznej porady medycznej?

Telemedycyna może pomóc w leczeniu szeregu schorzeń. Jest to najbardziej skuteczne, gdy dana osoba szuka opieki u wykwalifikowanego lekarza i podaje jasne szczegóły dotyczące jej objawów. Niektóre badania sugerują, że osoby korzystające z telemedycyny spędzają mniej czasu w szpitalu, co zapewnia oszczędności. Ponadto krótszy czas dojazdu może oznaczać mniej dodatkowych wydatków, takich jak opieka nad dziećmi i paliwo. Telemedycyna ułatwia osobom niepełnosprawnym dostęp do opieki. Może również poprawić dostęp dla innych populacji, w tym osób starszych, osób odizolowanych geograficznie i uwięzionych. Korzystanie z teleporad umożliwia ludziom dostęp do opieki w zaciszu i zaciszu własnego domu. Może to oznaczać, że dana osoba nie musi brać czasu wolnego od pracy ani organizować opieki nad dzieckiem. 

Co to jest elektroniczne zawiadomienie o zwolnieniu chorobowym

Zwolnienie lekarskie wystawia lekarz, jeżeli choroba pacjenta uniemożliwia mu wykonywanie pracy. Wcześniej pacjent musiał samodzielnie wysyłać zawiadomienie o zwolnieniu chorobowym do kasy chorych i pracodawcy, zazwyczaj pocztą. Tego typu dane osobowe można łatwiej przesyłać do miejsca przeznaczenia za pośrednictwem bezpiecznej, cyfrowej sieci służącej do wymiany danych medycznych (infrastruktura telematyczna). Sieć ta łączy elektronicznie lekarzy, apteki, szpitale i ubezpieczycieli zdrowotnych, aby mogli wymieniać dane pacjentów. Jednym z celów infrastruktury telematycznej jest cyfryzacja i uproszczenie procesów papierowych. Przykładem tego jest elektroniczne zawiadomienie o zwolnieniu chorobowym, możemy je zdobyć między innymi za pośrednictwem strony https://e-recepta.net/e-zwolnienie.

Jakie są zalety elektronicznego zawiadamiania o zwolnieniu chorobowym?

Przejście na elektroniczne zawiadomienie o zwolnieniu chorobowym oferuje korzyści wszystkim zaangażowanym stronom – pacjentom, lekarzom, ubezpieczycielom zdrowotnym i pracodawcom. Taka forma zawiadomienia jest szybka i bezpiecznie wysyłana do ubezpieczycieli zdrowotnych i pracodawców. Ubezpieczeni nie będą już musieli sami wysyłać zawiadomienia o zwolnieniu chorobowym do swojego ubezpieczyciela lub pracodawcy. Elektroniczne zawiadamianie o zwolnieniu chorobowym obniża koszty w porównaniu do korzystania z poczty, a także pracodawcy mogą uzyskać dostęp natychmiast po ich wydaniu, umożliwiając im bezzwłoczne uwzględnienie zwolnienia chorobowego w planowaniu pracy. Wszystkie strony zaangażowane w proces zarządzania dokumentami będą wymieniać informacje o zdarzeniach ubezpieczeniowych związanych ze zwolnieniami chorobowymi oraz macierzyńskimi. 

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.