Bakterie w jogurtach a zdrowa dieta


Bakterie z pewnością w pierwszej kolejności kojarzą się z patogenami, które mogą wywoływać liczne choroby. Tymczasem obecność „dobrych” bakterii jest niezbędna, aby nasze jelita działały prawidłowo. Stąd bakterie pojawiają się również w jogurtach – które powinny być składnikiem zdrowej diety każdego z nas. Warto jednak wiedzieć, co tak naprawdę znajduje się w jogurcie oraz jaki wybrać, by był naprawdę zdrowy.

deser z jogurtem

Na półkach sklepowych znajdziemy bowiem mnóstwo jogurtów do wyboru. W każdym z nich znajdują się bakterie odpowiedzialne za fermentację mleka oraz powstanie ostatecznego produktu. Nie każdy jogurt będzie jednak odpowiednim wyborem dla zdrowej i zbilansowanej diety.

W jaki sposób powstaje jogurt?

Na początku warto poznać proces powstawania jogurtu. W mleku, z którego powstają jogurty znajdują się liczne bakterie i inne drobnoustroje, których obecność nie jest wskazana. Dlatego poddaje się je procesowi pasteryzacji w wysokiej temperaturze. Po schłodzeniu mleka do temperatury poniżej 45°C dodaje się szczepionki mleczarskie, czyli starannie wyselekcjonowane żywe szczepy bakterii. Następnie pozwala się im działać – w odpowiedniej temperaturze bakterie zaczynają się namnażać oraz przeprowadzać proces fermentacji, dzięki czemu można otrzymać produkt o odpowiedniej kwasowości. Po schłodzeniu jogurt jest gotowy do spożycia.

Bakterie występujące w jogurcie

W skład szczepionki jogurtowej może wchodzić jeden lub kilka szczepów bakterii. W zależności od rodzaju jogurtu wykorzystuje się do jego produkcji odmienne szczepy. Najczęściej wykorzystywane są jednak pałeczki kwasu mlekowego, czyli bakterie lactobacillus. Występują one naturalnie w ciele człowieka i znajdują się między innymi w jamie ustnej oraz jelicie grubym – mówi specjalista z firmy Tomlab, oferującej między innymi szczepionki mleczarskie – Bakterie te odpowiadają za obniżenie pH, a tym samym uniemożliwiają namnażanie się bakterii chorobotwórczych. Jednocześnie pobudzają system immunologiczny do obrony przed infekcjami oraz regulują pracę jelit. Dzięki właściwej mikroflorze jelitowej nasz organizm lepiej trawi białko (w tym laktozę, dlatego jogurty mogą spożywać również osoby nietolerujące tego składnika) oraz tłuszcze. Co więcej, bakterie lactobacillus pomagają we wchłanianiu wapnia, fosforu i żelaza, a także wytwarzaniu witamin B2 i K – dodaje.

Spożywanie jogurtów a wpływ na zdrowie

Bakterie znajdujące się w jogurtach mają znaczący wpływ na stan naszej mikroflory jelitowej. Jej wpływ na nasz organizm jest wciąż poznawany, jednak już dziś wiadomo, że zaburzenia flory bakteryjnej mają wpływ na powstawanie wielu chorób i dolegliwości. Wystarczy wspomnieć, że bakterie znajdujące się w naszych jelitach odpowiadają za prawidłowe funkcjonowanie układu trawiennego oraz systemu odpornościowego.

Nie należy również zapominać o wysokiej zawartości białka oraz witamin i składników mineralnych, które znajdują się w przetworach mlecznych. Jogurty posiadają wysoką zawartość cynku, potasu, fosforu, jodu oraz witamin A i B. Mogą być spożywane samodzielnie lub jako dodatek do sosów, owsianek, owoców, sałatek, itp.

Jaki jogurt wybrać aby mieć pewność, że jest zdrowy?

Skład jogurtu powinien być możliwe jak najkrótszy. Z tego względu już na starcie powinniśmy odrzucić wszystkie jogurty owocowe, czekoladowe lub z dodatkami. Może znajdować się w nich bardzo dużo cukru, a także innych dodatków. Wbrew pozorom nie są polecane również jogurty całkowicie odtłuszczone. Dobrze, jeśli zawartość tłuszczu będzie wahała się w granicach 1,5-2%. Jogurt 0% nie zawiera rozpuszczalnych w tłuszczach witamin A, D i K, dodatkowo wapń jest wówczas gorzej wchłaniany.

Jaki jogurt będzie najlepszy? Naturalny, z możliwe najkrótszym składem. Jeśli nie lubimy jego smaku możemy dodać dowolne owoce, a nawet trochę prawdziwego kakao. Lub potraktować jedynie jako dodatek i przemycać w codziennych posiłkach. Zdecydowanie warto włączyć go do swojej codziennej, zdrowej diety.

śr. ocena 0 / głosów 0